ANEXĂ LA PRECIZĂRILE PRIVIND
ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA
CONCURSULUI
NAŢIONAL DE GEOGRAFIE „TERRA”
APROBAT CU
NR. 69430/20.11.2012
PROGRAMA
CONCURSULUI NAŢIONAL DE GEOGRAFIE „TERRA”
1. Clasa a V-a:
Geografie generală
Competenţe specifice
1.1. Recunoaşterea termenilor geografici în texte diferite
1.2. Precizarea, în cuvinte proprii, a sensului termenilor geografici de
bază
1.3. Utilizarea termenilor geografici simpli în contexte cunoscute sau în
contexte noi
1.4. Elaborarea unui text coerent utilizând termeni geografici
2.1. Recunoaşterea denumirilor şi termenilor geografici în limbi străine
3.1. Transferarea elementelor din matematică şi ştiinţe în domeniul
geografiei, pentru înţelegerea şi
descrierea caracteristicilor planetei ca întreg
3.2. Identificarea legăturilor între elemente, fenomene şi procese
observabile
3.3. Explicarea fenomenelor şi proceselor specifice mediului la nivelul
orizontului local şi al planetei
3.4. Prezentarea structurată a componentelor naturale ale planetei ca
întreg şi ale orizontului local
3.5. Explicarea legăturilor dintre realitatea observată şi fenomene din
domeniul ştiinţelor naturii
3.6. Utilizarea operaţiilor şi noţiunilor matematice la nivel elementar
4.1. Identificarea principalelor elemente naturale şi socio-economice
reprezentate pe un suport
cartografic
4.2. Utilizarea semnelor convenţionale
4.3. Poziţionarea corectă a elementelor geografice pe reprezentările
cartografice specifice
4.4. Utilizarea reprezentărilor grafice simple
5.1. Identificarea informaţiilor cu caracter geografic în baze de date
accesibile prin internet
6.1. Explicarea importanţei mediului geografic pentru om şi societate
6.2. Explicarea diversităţii naturale şi umane a lumii realizând corelaţii
cu informaţiile dobândite la alte discipline şcolare
7.1. Aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor învăţate
7.2. Utilizarea metodelor simple de investigare (observare, analiză,
interpretare)
7.3. Identificarea reperelor observabile de timp
7.4. Prelucrarea informaţiei: completarea unui tabel cu date extrase din
alte surse
7.5. Ordonarea elementelor, fenomenelor şi proceselor folosind diferite
criterii de clasificare: cantitative, calitative şi teritoriale
7.6. Caracterizarea elementelor, fenomenelor
şiproceselor după un algoritm dat
7.7.Compararea elementelor, fenomenelor şi proceselor după caracteristicile
geografice solicitate, stabilind asemănări şi deosebiri
7.8. Descrierea elementelor, fenomenelor şi proceselor observate (direct
sau indirect)
7.9. Reprezentarea prin desen schematic a elementelor şi fenomenelor
învăţate
8.1. Identificarea soluţiilor de protecţie a mediului geografic din
orizontul local sau îndepărtat
Conţinuturile
asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa pentru clasa a V-a, aprobată
prin OMEC 5097/2009. Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea
tematicii din această programă şi în raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate
astfel:
Etapa pe şcoală/ locală (ianuarie/februarie 2014):
Pământul ca planetă: Pământul – corp cosmic; Reprezentarea suprafeţei Pământului; Harta geografică; Reprezentarea orizontului local; Globul geografic şi planiglobul.
Relieful Pământului: Relieful – caracteristici
generale; Forme majore ale reliefului terestru; Relieful major al
continentelor; Relieful orizontului local; Bazine oceanice şi continente; Ţărmurile:
golfuri, insule şi peninsule;
Atmosfera – caracteristici generale : Temperatura
aerului şi precipitaţiile; Vremea şi
clima orizontului local şi apropiat; Presiunea aerului şi vânturile; Zonele
climatice ale globului; Fenomene climatice deosebite.
Etapa judeţeană/municipiul
Bucureşti (29 martie 2014):
Pământul ca planetă: Pământul – corp cosmic; Reprezentarea suprafeţei Pământului; Harta geografică; Reprezentarea orizontului local; Globul geografic şi planiglobul.
Relieful Pământului: Relieful – caracteristici
generale; Forme majore ale reliefului terestru; Relieful major al
continentelor; Bazine oceanice şi continente; Ţărmurile: golfuri, insule şi
peninsule.
Atmosfera –
caracteristici generale : Temperatura aerului şi precipitaţiile; Vremea şi clima orizontului local şi
apropiat; Presiunea aerului şi vânturile; Zonele climatice ale globului ; Fenomene
climatice deosebite.
Hidrosfera : caracteristici generale; Oceanele şi mările.
Etapa naţională (26 aprilie 2014):
Pământul ca planetă: Pământul – corp cosmic; Reprezentarea suprafeţei Pământului; Harta geografică; Reprezentarea orizontului local; Globul geografic şi planiglobul
Relieful Pământului:
Relieful –
caracteristici generale; Forme
majore ale reliefului terestru; Relieful
major al continentelor; Relieful orizontului local ; Bazine oceanice şi
continente; Ţărmurile: golfuri,
insule şi peninsule;
Atmosfera – caracteristici generale : Temperatura
aerului şi precipitaţiile; Vremea şi
clima orizontului local şi apropiat; Presiunea
aerului şi vânturile; Zonele climatice ale globului ; Fenomene climatice deosebite. Hidrosfera
: caracteristici generale; Oceanele
şi mările; Bazinul Mării Mediterane
; Râuri şi lacuri; Gheţarii;
2. Clasa a VI-a: Geografia Europei
Competenţe specifice
1.1. Recunoaşterea termenilor geografici în texte diferite
1.2. Precizarea, în cuvinte proprii, a sensului termenilor geografici de
bază
1.3. Utilizarea termenilor geografici simpli în contexte cunoscute sau în
contexte noi
1.4. Elaborarea unui text coerent utilizând termeni geografici
2.1. Identificarea denumirilor şi termenilor din geografia Europei în limbi
străine
2.2. Citirea corectă a denumirilor şi a termenilor geografici din limbile
străine europene
3.1. Transferarea elementelor din matematică şi ştiinţe pentru explicarea
realităţii geografice europene
3.2. Explicarea fenomenelor şi proceselor naturale şi umane specifice
geografiei Europei
3.3. Prezentarea structurată a componentelor geografice ale Europei, ale
regiunilor şi ale ţărilor sale
3.4. Analiza comparativă a elementelor din realitatea geografică europeană
după caracteristicile solicitate, stabilind asemănări şi deosebiri
3.5. Utilizarea operaţiilor şi noţiunilor matematice la nivel elementar
3.6. Identificarea influenţelor tehnologiilor asupra caracteristicilor
geografice ale mediului european
4.1. Identificarea principalelor elemente naturale şi socio-economice reprezentate
pe un suport cartografic
4.2. Citirea hărţii şi utilizarea corectă a semnelor convenţionale
4.3. Poziţionarea corectă a elementelor geografice pe reprezentările
cartografice ale Europei
4.4. Utilizarea reprezentărilor grafice simple pentru ilustrarea
elementelor de geografie a Europei
4.5. Utilizarea sistemului de coordonate geografice în localizarea
elementelor şi fenomenelor pe
continentul european
5.1. Identificarea informaţiilor cu caracter geografic referitoare la Europa, în baze de date accesibile
prin internet
5.2. Prezentarea caracteristicilor geografice ale ţărilor pe baza unor
date accesate prin internet
6.1. Explicarea importanţei mediului geografic european pentru om şi
societatea continentului nostru
6.2. Explicarea diversităţii naturale, umane şi culturale a Europei
realizând corelaţii cu informaţiile dobândite la alte discipline şcolare
7.1. Aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor învăţate
7.2. Utilizarea metodelor simple de investigare (observare, analiză,
interpretare)
7.3. Utilizarea reperelor convenţionale de timp
7.4. Prelucrarea informaţiei: completarea unui tabel cu date extrase din
alte surse, analizarea datelor din tabele, interpretarea unei diagrame simple
etc.
7.5. Ordonarea elementelor, fenomenelor şi proceselor folosind diferite
criterii de clasificare: cantitative, calitative, cronologice şi teritoriale
7.6. Caracterizarea elementelor, fenomenelor şi proceselor după un algoritm
dat
7.7. Explicarea relaţiilor între grupuri de elemente, fenomene şi procese
ale mediului geografic
7.8. Analizarea elementelor din realitatea europeană observată (direct sau
indirect)
8.1. Identificarea soluţiilor de protecţie a mediului geografic european
Conţinuturile
asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa pentru clasa a VI-a, aprobată
prin OMEC 5097/2009. Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea
tematicii din această programă şi în raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate
astfel:
Etapa pe
şcoală/ locală (ianuarie/februarie 2014)
Europa –
caracterizare generală: Poziţia geografică, limitele, ţărmurile, întinderea; Relief
– caracteristici generale, unităţi majore; Climă ; Ape;Vegetaţie, faună, soluri ; Populaţia ; Aşezări umane.
Harta politică; Resurse naturale; Activităţi economice
(agricultură, industrie, transporturi, turism)
Europa
– regiuni şi ţări (caracteristici generale): Diferenţieri geografice regionale.
UE- Diferenţieri naturale şi socio - economice
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti (29 martie 2014):
Europa –
caracterizare generală: Poziţia geografică, limitele, ţărmurile, întinderea;
Relief – caracteristici generale, unităţi majore; Climă ; Ape;Vegetaţie, faună, soluri ; Populaţia
; Aşezări umane.
Harta politică; Resurse naturale;Activităţi economice
(agricultură, industrie, transporturi, turism)
Europa –
regiuni şi ţări (caracteristici generale): Diferenţieri geografice regionale.
UE - Diferenţieri naturale şi socio-economice
Europa
centrală: specificul geografic şi statele: Germania, Ungaria, România, Republica
Moldova
alte
state: Austria, Elveţia, Polonia, Cehia, Slovacia
Etapa naţională (27 aprilie 2013):
Europa –
caracterizare generală: Poziţia geografică, limitele, ţărmurile, întinderea;
Relief – caracteristici generale, unităţi majore; Climă; Ape;Vegetaţie, faună, soluri; Populaţia
; Aşezări umane.
Harta politică; Resurse naturale; Activităţi economice
(agricultură, industrie, transporturi, turism)
Europa –
regiuni şi ţări (caracteristici generale): Diferenţieri geografice regionale. UE
- Diferenţieri naturale şi socio - economice
Europa
centrală: specificul geografic şi statele: Germania, Ungaria, România, Republica
Moldova;
alte state: Austria, Elveţia, Polonia, Cehia,
Slovacia
Europa de sud
(mediteraneană): specificul geografic şi statele: Italia, Spania, Portugalia, Grecia;
alte state: Bulgaria, Serbia, Albania, Macedonia, Bosnia-Herţegovina, Muntenegru, Croaţia, Slovenia
3. Clasa a VII-a: Geografia continentelor extraeuropene
Competenţe specifice
1.1. Recunoaşterea termenilor geografici în texte diferite
1.2. Precizarea, în cuvinte proprii, a sensului termenilor geografici de
bază
1.3. Utilizarea termenilor geografici simpli în contexte cunoscute sau în
contexte noi
1.4. Construirea unui text coerent utilizând termeni geografici
2.1. Recunoaşterea denumirilor şi termenilor din geografia ţărilor
extraeuropene în limbi străine
2.2. Citirea corectă a denumirilor şi termenilor geografici din limbi
străine
3.1. Transferarea elementelor din matematică şi ştiinţe pentru explicarea realităţii
geografice a continentelor extraeuropene
3.2. Explicarea fenomenelor şi proceselor specifice geografiei
continentelor extraeuropene
3.3. Prezentarea structurată a componentelor geografice ale continentelor
extraeuropene, a regiunilor şi ţărilor acestora
3.4. Analiza comparativa a elementelor din realitatea geografică
extraeuropeană după caracteristicile solicitate, stabilind asemănări si
deosebiri
3.5. Utilizarea operaţiilor şi noţiunilor matematice la nivel elementar
3.6. Identificarea influenţelor tehnologiilor asupra caracteristicilor
geografice ale continentelor şi ţărilor extraeuropene
4.1. Identificarea principalelor elemente naturale şi socio-economice
reprezentate pe hărţi ale continentelor extraeuropene
4.2. Citirea hărţii şi utilizarea semnelor convenţionale
4.3. Poziţionarea corectă a elementelor geografice pe reprezentările
cartografice ale continentelor
extraeuropene
4.4. Utilizarea reprezentărilor grafice simple pentru ilustrarea
elementelor de geografie a continentelor extraeuropene
4.5. Utilizarea sistemului de coordonate geografice în localizarea
elementelor şi fenomenelor pe continentele extraeuropene
4.6. Realizarea reprezentărilor grafice simple, pe baza unor date
ofertate
5.1. Utilizarea informaţiilor cu caracter geografic referitoare la
continentele extraeuropene, la
regiunile şi la ţările acestora, din baze de date accesibile prin
internet
5.2. Prezentarea caracteristicilor geografice ale ţărilor pe baza unor
date accesate prin internet
6.1. Explicarea importanţei mediului geografic din continentele
extraeuropene pentru om şisocietate
6.2. Explicarea diversităţii naturale, umane şi culturale a continentelor
extraeuropene realizând corelaţii cu informaţiile dobândite la alte discipline
şcolare
7.1. Aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor învăţate
7.2. Utilizarea metodelor simple de investigare (observare, analiză,
interpretare)
7.3. Prelucrarea informaţiei: analizarea datelor din tabele, interpretarea
unei diagrame simple.
7.4. Ordonarea elementelor, fenomenelor şi proceselor folosind diferite
criterii de clasificare: cantitative, calitative, cronologice şi teritoriale
7.5. Caracterizarea unor elemente, fenomene şi procese după un algoritm dat
7.6. Explicarea unor elemente, fenomene şi procese observate (direct sau
indirect)
7.7. Explicarea relaţiilor între grupuri de elemente fenomene şi procese
ale mediului geografic
7.8. Analizarea unor elemente din realitatea continentelor şi ţărilor
extraeuropene observată (direct sau indirect)
8.1. Identificarea unor soluţii de protecţie a mediului geografic
extraeuropean
Conţinuturile
asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa pentru clasa a VII-a, aprobată
prin OMEC 5097/2009. Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea
tematicii din această programă şi în raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate
astfel:
Etapa pe
şcoală/ locală (ianuarie/februarie 2014)
ASIA -Caracteristici generale: Poziţia geografică, limitele,
întinderea; Relief ; Climă; Ape ;
Vegetaţie, faună, soluri; Populaţie şi aşezări
umane; Harta politică; Resursele naturale şi economice; Ţărmuri, insule şi peninsule, golfuri;
Unităţi majore de relief;Zone
şi tipuri de climă ; Lacuri şi mări;Zone biogeografice;
Aşezări rurale şi urbane;Tipuri de state; Resursele
energetice
Regiuni şi ţări
Asia de Vest şi Sud-Vest (Orientul Apropiat şi Mijlociu): elemente
specifice
§ statele:
Israel, Turcia.
§ alte state: Arabia Saudită, Iran
Asia de Sud – caracteristici
§ India
Asia de Est şi de Sud-Est – caracteristici generale
§ China,
Japonia
§ Indonezia
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti(29 martie 2014)
ASIA - Caracteristici generale: Poziţia geografică, limitele,
întinderea; Relief ; Climă; Ape ;
Vegetaţie, faună, soluri; Populaţie şi aşezări
umane; Harta politică; Resursele naturale şi economice; Ţărmuri, insule şi peninsule, golfuri;Unităţi majore de relief;
Zone şi tipuri de climă ; Lacuri
şi mări;Zone biogeografice;
Aşezări rurale şi urbane;Tipuri de state; Resursele energetice.
Regiuni şi ţări
Asia de Vest şi Sud-Vest (Orientul Apropiat şi
Mijlociu): elemente specifice
§ statele:
Israel, Turcia.
§ alte state: Arabia Saudită, Iran
Asia de Sud – caracteristici
§ India
Asia de Est şi de Sud-Est – caracteristici generale
§ China,
Japonia
§ Indonezia
AFRICA- Caracteristici generale: Poziţie geografică, limite şi întindere;Caracteristici
fizico-geografice (relief, climă, ape, vegetaţie, faună); Populaţie. Aşezări
umane;Resurse naturale. Economia; Harta
politică; Ţărmuri, insule, peninsule, golfuri; Diferenţieri fizico -
geografice; Deosebiri teritoriale demografice şi economice; Republica Africa de
Sud şi Egipt.
Etapa naţională (26 aprilie 2014):
ASIA - Caracteristici generale: Poziţia geografică, limitele,
întinderea; Relief;Climă;Ape ;
Vegetaţie, faună, soluri; Populaţie şi aşezări
umane; Harta politică; Resursele naturale şi economice; Ţărmuri, insule şi peninsule, golfuri;Unităţi majore de relief;Zone
şi tipuri de climă; Lacuri şi mări;Zone
biogeografice;
Aşezări rurale şi urbane;Tipuri de state; Resursele energetice.
Regiuni şi ţări
Asia de Vest şi Sud-Vest (Orientul Apropiat şi Mijlociu): elemente
specifice
§ statele:
Israel, Turcia.
§ alte state: Arabia Saudită, Iran
Asia de Sud – caracteristici
§ India
Asia de Est şi de Sud-Est – caracteristici generale
§ China,
Japonia
§ Indonezia
AFRICA - Caracteristici generale: Poziţie geografică, limite şi întindere;Caracteristici
fizico-geografice (relief, climă, ape, vegetaţie, faună);Populaţie. Aşezări umane;Resurse
naturale. Economia; Harta politică; Ţărmuri, insule, peninsule,
golfuri;Diferenţieri fizico - geografice; Deosebiri teritoriale demografice şi
economice;Republica Africa de Sud şi Egipt.
AMERICA: Poziţie geografică, limite şi întindere;
Ţărmuri, insule, peninsule, golfuri; Caracteristici fizico-geografice
(relief, climă, ape, vegetaţie, faună);
Populaţie şi aşezările umane; Harta politică;
Resurse naturale. Economia. Deosebiri demografice şi economice
teritoriale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu