DIRECȚIA GENERALĂ
EDUCAȚIE ȘI ÎNVĂȚARE PE TOT
PARCURSUL VIEȚII
ANEXĂ LA PRECIZĂRILE PRIVIND
ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA
OLIMPIADEI DE GEOGRAFIE 2013-2014
PROGRAMA OLIMPIADEI DE GEOGRAFIE
AN ŞCOLAR 2013 - 2014
CLASA a VIII-a – GEOGRAFIA ROMÂNIEI
Competențe specifice:
1.1.
Identificarea termenilor geografici în texte diferite
1.2.
Definirea, în cuvinte proprii, a sensului termenilor geografici de bază
1.3.
Utilizarea termenilor geografici în contexte cunoscute sau în contexte noi
1.4. Elaborarea
unui text coerent utilizând termeni geografici
1.5.
Descrierea elementelor, fenomenelor, proceselor sau sistemelor geografice
utilizând termeni geografici
3.1.
Transferarea elementelor din matematică şi ştiinţe pentru explicarea realităţii
geografice a României
3.2.
Explicarea fenomenelor şi proceselor specifice mediului înconjurător din ţara
noastră
3.3.
Prezentarea structurată a sistemului teritorial geografic al României
3.4.
Corelarea realităţii geografice cu fenomene din domeniul altor ştiinţe
3.5.
Utilizarea operaţiilor şi noţiunilor matematice la nivel elementar
3.6.
Identificarea influenţelor tehnologiilor asupra caracteristicilor geografice
ale României
3.7.
Rezolvarea de probleme cu conţinut geografic, utilizând relaţii matematice
4.1.
Identificarea principalelor elemente naturale şi socio-economice reprezentate
pe hărţi
4.2. Citirea
hărţii şi utilizarea semnelor convenţionale
4.3.
Elaborarea unor desene schematice ale elementelor şi fenomenelor naturale
4.4.
Localizarea unor elemente din realitate pe reprezentări cartografice
4.5.
Realizarea reprezentărilor grafice simple, pe baza unor date ofertate
4.6.
Interpretarea reprezentărilor grafice simple
6.1.
Explicarea importanţei mediului geografic al României pentru om şi societate
6.2.
Explicarea diversităţii naturale, umane şi culturale a ţării noastre, realizând
corelaţii cu informaţiile dobândite la alte discipline şcolare
7.1.
Aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor învăţate
7.2.
Utilizarea metodelor simple de investigare (observare, analiză, interpretare) a
realităţii oferite de geografia României
7.3.
Prelucrarea informaţiei: interpretarea unei diagrame simple, analizarea unei
diagrame simple, elaborarea unui text pe baza unei diagrame, elaborarea de
scheme
7.4.
Ordonarea elementelor, fenomenelor şi proceselor folosind diferite criterii de
clasificare: cantitative, calitative, cronologice şi teritoriale
7.5.
Caracterizarea elementelor, fenomenelor şi proceselor după un algoritm dat
7.6.
Compararea elementelor, fenomenelor, proceselor şi structurilor teritoriale
după caracteristicile solicitate, stabilind asemănări si deosebiri
7.7.
Explicarea elementelor, fenomenelor şi proceselor observate (direct sau
indirect)
7.8.
Explicarea relaţiilor între grupuri de elemente fenomene şi procese ale
mediului geografic
7.9.
Analizarea elementelor, fenomenelor şi proceselor din realitatea observată
(direct sau indirect)
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt
preluate pentru toate etapele, din
programa pentru clasa a VIII-a, aprobată prin OMEC 5097/2009. Subiectele
vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în
raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (decembrie
2013 – ianuarie 2014): România: Poziţie geografică; Relieful: Caracteristici
generale (trepte şi forme de relief, proporţionalitatea reliefului), Unităţile
majore de relief: Carpaţii şi Depresiunea Transilvaniei, Dealurile şi
Podişurile, Câmpiile, Lunca şi Delta Dunării, platforma continentală.
Etapa locală (februarie 2014): România: Poziţie
geografică; Relieful: Caracteristici generale (trepte şi forme de relief,
proporţionalitatea reliefului), Unităţile majore de relief: Carpaţii şi
Depresiunea Transilvaniei, Dealurile şi Podişurile, Câmpiile, Lunca şi Delta
Dunării, platforma continentală; Clima: Factorii
genetici ai climei, Elementele climatice; tipuri şi nuanţe de climă; Apele:
Dunărea. Râurile interioare. Lacurile. Apele subterane, Marea Neagră.
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti (15 martie 2014): România: Poziţie geografică; Relieful: Caracteristici
generale (trepte şi forme de relief, proporţionalitatea reliefului), Unităţile
majore de relief: Carpaţii şi Depresiunea Transilvaniei, Dealurile şi
Podişurile, Câmpiile, Lunca şi Delta Dunării, platforma continentală; Clima: Factorii genetici ai climei,
Elementele climatice; tipuri şi nuanţe de climă; Apele: Dunărea. Râurile
interioare. Lacurile. Apele subterane, Marea Neagră. Vegetaţia, fauna şi
solurile, Populaţia: Numărul populaţiei şi evoluţia numerică, Repartiţia
geografică şi densitatea populaţiei, Structura populaţiei României.
Etapa naţională (06-12 aprilie 2014): România:
Poziţie geografică; Relieful: Caracteristici generale (trepte şi forme de
relief, proporţionalitatea reliefului), Unităţile majore de relief: Carpaţii şi
Depresiunea Transilvaniei, Dealurile şi Podişurile, Câmpiile, Lunca şi Delta
Dunării, platforma continentală; Clima: Factorii
genetici ai climei, Elementele climatice; tipuri şi nuanţe de climă; Apele:
Dunărea. Râurile interioare. Lacurile. Apele subterane, Marea Neagră.
Vegetaţia, fauna şi solurile, Populaţia: Numărul populaţiei şi evoluţia
numerică, Repartiţia geografică şi densitatea populaţiei, Structura populaţiei
României. Aşezările umane: Aşezările rurale. Tipuri de sate, Aşezările urbane.
Tipuri de oraşe, Caracterizarea geografică generală a oraşului Bucureşti,
Organizarea administrativ-teritorială.
CLASA a IX-a
Competenţe
specifice:
1.1.
Utilizarea terminologiei ştiinţifice şi disciplinare specifice (concepte,
noţiuni) pentru prezentarea unei informaţii pertinente;
1.2.
Argumentarea unui demers explicativ;
2.1.
Operarea cu sistemul conceptual şi metodologic specific ştiinţelor;
2.2.
Formalizarea informaţiilor;
3.2. Analiza
interacţiunilor dintre elementele naturale;
4.1. Citirea
şi interpretarea informaţiei cartografice şi grafice;
4.2.
Operarea cu simboluri, semne şi convenţii;
4.3.
Utilizarea convenţiilor în citirea şi interpretarea suporturilor cartografice;
4.4.
Trecerea de la o scară la alta;
4.5.
Construirea unor schiţe cartografice simple;
4.6.
Descrierea şi explicarea faptelor observate pe teren sau identificate pe
modele;
5.3.
Utilizarea unor metode de analiză directă sau mediată;
5.4.
Utilizarea unor metode şi tehnici simple, specifice diferitelor discipline
ştiinţifice, pentru
analiza unor
elemente ale reliefului în contextul mediului înconjurător.
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt
preluate pentru toate etapele, din
programa pentru clasa a IX-a, aprobată prin OMEC 3458/2004. Subiectele vor
fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în
raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (decembrie
2013- ianuarie 2014): PĂMÂNTUL – O ENTITATE A
UNIVERSULUI: Universul şi sistemul solar, Evoluţia Universului şi a Terrei,
Caracteristicile Pământului şi consecinţele geografice; MĂSURAREA ŞI
REPREZENTAREA SPAŢIULUI TERESTRU: Coordonatele geografice, Reprezentări
cartografice, Măsurarea şi calculul distanţelor şi al suprafeţelor pe hărţi
geografice şi în orizontul local, Reprezentările cartografice şi societatea
omenească.
Etapa locală (februarie
2014): PĂMÂNTUL – O ENTITATE A
UNIVERSULUI: Universul şi sistemul solar, Evoluţia Universului şi a Terrei, Caracteristicile
Pământului şi consecinţele geografice; MĂSURAREA ŞI REPREZENTAREA SPAŢIULUI
TERESTRU: Coordonatele geografice, Reprezentări cartografice, Măsurarea şi
calculul distanţelor şi al suprafeţelor pe hărţi geografice şi în orizontul
local, Reprezentările cartografice şi societatea omenească; RELIEFUL TERESTRU:
Scoarţa terestră ca suport al reliefului: structură şi alcătuire petrografică,
Unităţile majore ale reliefului terestru, Agenţi, procese şi forme de relief.
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti (15 martie 2014): PĂMÂNTUL – O ENTITATE A UNIVERSULUI: Universul şi sistemul solar, Evoluţia
Universului şi a Terrei, Caracteristicile Pământului şi consecinţele
geografice; MĂSURAREA ŞI REPREZENTAREA SPAŢIULUI TERESTRU: Coordonatele
geografice, Reprezentări cartografice, Măsurarea şi calculul distanţelor şi al
suprafeţelor pe hărţi geografice şi în orizontul local, Reprezentările
cartografice şi societatea omenească; RELIEFUL TERESTRU: Scoarţa terestră ca
suport al reliefului: structură şi alcătuire petrografică, Unităţile majore ale
reliefului terestru, Agenţi, procese şi forme de relief, Tipuri şi unităţi de
relief, Analiza şi interpretarea reliefului, Relieful şi societatea omenească,
Relieful orizontului local, Aplicaţii practice în orizontul local.
Etapa naţională (06-12 aprilie 2014): PĂMÂNTUL – O ENTITATE A UNIVERSULUI: Universul şi
sistemul solar, Evoluţia Universului şi a Terrei, Caracteristicile Pământului
şi consecinţele geografice; MĂSURAREA ŞI REPREZENTAREA SPAŢIULUI TERESTRU:
Coordonatele geografice, Reprezentări cartografice, Măsurarea şi calculul
distanţelor şi al suprafeţelor pe hărţi geografice şi în orizontul local,
Reprezentările cartografice şi societatea Omenească; RELIEFUL TERESTRU: Scoarţa
terestră ca suport al reliefului: structură şi alcătuire petrografică,
Unităţile majore ale reliefului terestru, Agenţi, procese şi forme de relief,
Tipuri şi unităţi de relief, Analiza şi interpretarea reliefului, Relieful şi
societatea omenească, Relieful orizontului local, Aplicaţii practice în
orizontul local; ATMOSFERA TERESTRĂ: Alcătuirea şi structura atmosferei,
Factorii genetici ai climei, Climatele Terrei, Evoluţia şi tendinţele de
evoluţie a climei, Hărţile climatice şi harta sinoptică, Analiza şi
interpretarea datelor, Clima şi societatea omenească, Clima orizontului local.
2. CLASA a X-a
Competenţe specifice:
1.1. Utilizarea terminologiei ştiinţifice şi disciplinare
specifice (concepte, noţiuni) pentru prezentarea unei informaţii referitoare la
aşezări
1.2. Argumentarea unui demers explicativ
3.2.
Sesizarea unor succesiuni în evoluţia aşezărilor
4.1.
Citirea şi interpretarea informaţiei cartografice şi grafice referitoare la
state
4.2.
Operarea cu simboluri, semne şi convenţii
4.4. Trecerea de la o scară la alta
4.5. Construirea unui text structurat utilizând o
informaţie cartografică sau grafică
4.6. Descrierea şi explicarea faptelor observate pe teren
sau identificate pe modele
5.3. Utilizarea unor metode de analiză directă sau
mediată a aşezărilor umane
5.4.
Utilizarea unor metode şi tehnici simple, specifice diferitelor discipline
ştiinţifice, pentru analiza unor elemente ale aşezărilor omeneşti
5.5. Utilizarea reprezentărilor cartografice în
investigarea mediului geografic
5.6. Aplicarea modalităţilor de analiză pe elemente
simple, sisteme, succesiuni
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt
preluate pentru toate etapele, din
programa pentru clasa a X-a, aprobată prin OMEC 4598/2004. Subiectele vor fi realizate în funcţie de
parcurgerea tematicii din această programă şi în raport cu etapele desfăşurării
acesteia.
Ele sunt
repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (decembrie
2013 - ianuarie 2014): I. Statele şi grupările regionale de state, Evoluţia în
timp a hărţii politice, Principalele probleme actuale de geografie politică; II.GEOGRAFIA
POPULAȚIEI ȘI A AȘEZĂRILOR UMANE: A. Geografia populaţiei: Dinamica
populaţiei, Bilanţul natural al populaţiei, Mobilitatea
teritorială a populaţiei, Bilanţul total al populaţiei, Evoluţia
numerică a populaţiei, Tipuri de medii de viaţă, Răspândirea geografică a populaţiei, Structuri demografice
(rasială, confesională, etnolingvistică, pe grupe de vârstă şi sexe,
socioeconomică, pe medii), Populaţia, protecţia mediului înconjurător şi
dezvoltarea durabilă;
Etapa locală (februarie
2014): I. Statele şi grupările regionale de state, Evoluţia în
timp a hărţii politice, Principalele probleme actuale de geografie politică;
II. GEOGRAFIA POPULAȚIEI ȘI A AȘEZĂRILOR UMANE: A. Geografia populaţiei:
Dinamica populaţiei, Bilanţul natural al populaţiei, Mobilitatea teritorială a populaţiei, Bilanţul total al
populaţiei, Evoluţia numerică a populaţiei, Tipuri de medii de viaţă, Răspândirea geografică a populaţiei, Structuri
demografice (rasială, confesională, etnolingvistică, pe grupe de vârstă şi
sexe, socioeconomică, pe medii), Populaţia, protecţia mediului înconjurător şi
dezvoltarea durabilă; B. Geografia aşezărilor umane: Habitatul uman:
definire şi componente, Urbanizarea, Dinamica urbană şi explozia urbană,
Funcţiile şi structura funcţională a aşezărilor omeneşti, Forme de aglomerare
umană, Metropole – megalopolisuri, Peisaje rurale.
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti (15 martie 2014): I.
Statele şi grupările regionale de state, Evoluţia în timp a hărţii politice,
Principalele probleme actuale de geografie politică; II. GEOGRAFIA POPULAȚIEI
ȘI A AȘEZĂRILOR UMANE: A. Geografia populaţiei: Dinamica populaţiei,
Bilanţul natural al populaţiei, Mobilitatea
teritorială a populaţiei, Bilanţul total al populaţiei, Evoluţia
numerică a populaţiei, Tipuri de medii de viaţă, Răspândirea geografică a populaţiei, Structuri demografice
(rasială, confesională, etnolingvistică, pe grupe de vârstă şi sexe,
socioeconomică, pe medii), Populaţia, protecţia mediului înconjurător şi
dezvoltarea durabilă; B. Geografia aşezărilor umane: Habitatul uman:
definire şi componente, Urbanizarea, Dinamica urbană şi explozia urbană,
Funcţiile şi structura funcţională a aşezărilor omeneşti, Forme de aglomerare
umană, Metropole – megalopolisuri, Peisaje rurale; Organizarea spaţiului urban
şi rural, Planul oraşului, Amenajarea locală şi regională.
Etapa naţională (06-12
aprilie 2014): I. Statele şi
grupările regionale de state, Evoluţia în timp a hărţii politice, Principalele
probleme actuale de geografie politică; II.
GEOGRAFIA POPULAȚIEI ȘI A AȘEZĂRILOR UMANE: A. Geografia populaţiei:
Dinamica populaţiei, Bilanţul natural al populaţiei, Mobilitatea teritorială a populaţiei, Bilanţul total al
populaţiei, Evoluţia numerică a populaţiei, Tipuri de medii de viaţă, Răspândirea geografică a populaţiei, Structuri
demografice (rasială, confesională, etnolingvistică, pe grupe de vârstă şi
sexe, socioeconomică, pe medii), Populaţia, protecţia mediului înconjurător şi
dezvoltarea durabilă; B. Geografia aşezărilor umane: Habitatul uman:
definire şi componente, Urbanizarea, Dinamica urbană şi explozia urbană,
Funcţiile şi structura funcţională a aşezărilor omeneşti, Forme de aglomerare
umană, Metropole – megalopolisuri, Peisaje rurale; Organizarea spaţiului urban
şi rural, Planul oraşului, Amenajarea locală şi regională; III. GEOGRAFIA ECONOMICĂ: A. Resursele naturale: Resursele
extraatmosferice şi ale atmosferei, Resursele litosferei, Resursele
hidrosferei, Resursele biosferei.
CLASA a XI –a
Competenţe
specifice:
1.1.
Prezentarea în scris şi orală a aspectelor definitorii ale mediului
înconjurător, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului
1.2. Prezentarea
rezultatelor investigaţiilor realizate asupra mediului înconjurător, cu
ajutorul terminologiei specifice geografiei
1.3.
Explicarea unei realităţi investigate (direct sau indirect), prin utilizarea
limbajului ştiinţific specific domeniului
1.4.
Documentarea asupra problematicii domeniului, valorificând adecvat
semnificaţiile termenilor cheie de specialitate
1.5.
Formularea de probleme referitoare la regionalizare şi globalizare, utilizând
corect şi coerent terminologia specifică domeniului
2.1. Explicarea
proceselor naturale din mediul înconjurător (geografic) ca reflectare a
fenomenelor şi a proceselor studiate în cadrul ştiinţelor naturii (Fizică,
Biologie, Geologie, Chimie)
2.2.
Aplicarea elementelor semnificative, conceptuale şi metodologice, specifice
ştiinţelor naturii şi ştiinţelor sociale, pentru studierea mediului
înconjurător
2.3.
Explicarea relaţiilor observabile dintre ştiinţe, tehnologie şi mediul
înconjurător, prin analiza unor sisteme şi structuri (teritoriale şi
funcţionale)
2.4.
Explicarea relaţiilor observabile dintre sistemele naturale şi umane ale
mediului
3.1.
Utilizarea unor reprezentări grafice şi cartografice, pentru interpretarea şi
prezentarea realităţii observate
3.2.
Utilizarea informaţiei cartografice, pentru explicarea problemelor legate de
regionalizare şi globalizare
3.3.
Utilizarea unor reprezentări grafice şi cartografice minime, pentru
interpretarea şi exprimarea realităţii analizate mediat
3.4.
Utilizarea informaţiei cartografice, pentru explicarea sistemului economic şi
geopolitic mondial
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt
preluate pentru toate etapele, din
programa pentru clasa a XI-a, aprobată prin OMEC 3252/2006. Subiectele vor fi realizate în funcţie de
parcurgerea tematicii din această programă şi în raport cu etapele desfăşurării
acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (decembrie
2013-ianuarie 2014): I. MEDIUL ÎNCONJURĂTOR – PROBLEMĂ
FUNDAMENTALĂ A LUMII CONTEMPORANE: Mediul înconjurător – aspecte generale, *Modificări
recente ale mediului terestru, Factorii geoecologici – aspecte generale,
Geosistemul, ecosistemul şi peisajul geografic, *Factori geoecologici –
caracteristici şi funcţionalitate, Tipurile de medii geografice, Tipurile
de peisaje geografice, *Mediile zonei temperate, Hazarde naturale şi
antropice, Despăduririle, deşertificarea şi poluarea – efecte ale activităţilor
umane asupra mediului.
Etapa locală (februarie
2014): I. MEDIUL ÎNCONJURĂTOR – PROBLEMĂ
FUNDAMENTALĂ A LUMII CONTEMPORANE: Mediul înconjurător – aspecte generale, *Modificări
recente ale mediului terestru, Factorii geoecologici – aspecte generale,
Geosistemul, ecosistemul şi peisajul geografic, *Factori geoecologici –
caracteristici şi funcţionalitate, Tipurile de medii geografice, Tipurile
de peisaje geografice, *Mediile zonei temperate, Hazarde naturale şi
antropice, Despăduririle, deşertificarea şi poluarea – efecte ale activităţilor
umane asupra mediului, *Scenarii despre evoluţia mediului, Protecţia,
conservarea şi ocrotirea mediului, Managementul mediului înconjurător.
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti (15 martie 2014): I. MEDIUL ÎNCONJURĂTOR – PROBLEMĂ FUNDAMENTALĂ A LUMII CONTEMPORANE: Mediul
înconjurător – aspecte generale, *Modificări recente ale mediului terestru, Factorii
geoecologici – aspecte generale, Geosistemul, ecosistemul şi peisajul
geografic, *Factori geoecologici – caracteristici şi funcţionalitate, Tipurile
de medii geografice, Tipurile de peisaje geografice, *Mediile zonei
temperate, Hazarde naturale şi antropice, Despăduririle, deşertificarea şi
poluarea – efecte ale activităţilor umane asupra mediului, *Scenarii despre
evoluţia mediului, Protecţia, conservarea şi ocrotirea mediului,
Managementul mediului înconjurător; II.
REGIONALIZAREA ŞI GLOBALIZAREA LUMII CONTEMPORANE: Dimensiunile şi domeniile
regionalizării şi globalizării, *Spaţiul geografic şi globalizarea, Identitatea,
uniformizarea şi diversitatea lumii contemporane.
Etapa naţională (06-12 aprilie 2014): I. MEDIUL ÎNCONJURĂTOR – PROBLEMĂ FUNDAMENTALĂ A LUMII CONTEMPORANE: Mediul
înconjurător – aspecte generale, *Modificări recente ale mediului terestru, Factorii
geoecologici – aspecte generale, Geosistemul, ecosistemul şi peisajul
geografic, *Factori geoecologici – caracteristici şi funcţionalitate, Tipurile
de medii geografice, Tipurile de peisaje geografice, *Mediile zonei
temperate, Hazarde naturale şi antropice, Despăduririle, deşertificarea şi
poluarea – efecte ale activităţilor umane asupra mediului, *Scenarii despre
evoluţia mediului, Protecţia, conservarea şi ocrotirea mediului,
Managementul mediului înconjurător; II.
REGIONALIZAREA ŞI GLOBALIZAREA LUMII CONTEMPORANE: Dimensiunile şi domeniile
regionalizării şi globalizării *Spaţiul geografic şi globalizarea, Identitatea,
uniformizarea şi diversitatea lumii contemporane; III. POPULAŢIA, RESURSELE NATURALE ŞI DEZVOLTAREA LUMII
CONTEMPORANE: Evoluţii geodemografice contemporane, Diferenţieri regionale,
Resursele umane şi dezvoltarea.
CLASA a XII-a
Competențe
de evaluat
1.1.
Prezentarea, în scris și oral, a aspectelor definitorii ale spațiului european
si național, utilizând corect și coerent terminologia specifică domeniului
1.2.
Raportarea rezultatelor documentării (informării) asupra problematicii fundamentale
a Europei și a României, cu ajutorul noțiunilor și al conceptelor
corespunzătoare
1.3.
Explicarea unei realități investigate (direct sau indirect), prin utilizarea
limbajului științific specific domeniului
1.5.
Formularea de probleme referitoare la regionalizare și la globalizare, din
perspectivă europeană, utilizând corect și coerent terminologia specifică
domeniului
2.1.
Explicarea proceselor naturale din mediul înconjurător (geografic), la nivelul
continentului, prin conexiuni sugerate de analiza modelelor grafice,
cartografice și a imaginilor
2.2.
Utilizarea elementelor semnificative, conceptuale și metodologice, specifice
științelor naturii și științelor sociale, pentru studierea comparativă a
geografiei Europei și a României
2.3.
Explicarea relațiilor observabile dintre științe, tehnologie și mediul
înconjurător, la nivelul continentului, prin analizarea unor sisteme și
structuri teritoriale și funcționale
2.4.
Explicarea relațiilor observabile dintre sistemele naturale și umane ale mediului
geografic european, utilizând date statistice, modele geografice și
reprezentări cartografice adecvate
2.7.
Aplicarea unor elemente explicative semnificative specifice științelor sociale,
în interpretarea proceselor referitoare la globalizare din perspectiva U.E.
3.1.
Interpretarea reprezentărilor grafice si cartografice, pentru prezentarea unei
realități investigate
3.2.
Utilizarea reprezentărilor grafice și cartografice adecvate, pentru
interpretarea și exprimarea realității geografice a U.E. și a unor țări din
componența acesteia
3.3. Transferul informației statistice, grafice si cartografice în alte
forme de prezentare (texte, modele etc.)
3.4.
Interpretarea datelor statistice si a modelelor grafice referitoare la U.E. și
la România
*3.5. Construirea unor reprezentări
grafice și cartografice minimale, utilizând informații ofertate
**3.6. Utilizarea mijloacelor de reprezentare grafică și cartografică a elementelor de geografie
administrativă
Conţinuturile
asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa pentru clasa a XII-a, aprobată
prin OMEC 5959/
2006. Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea
tematicii din această programă şi în raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (decembrie
2013- ianuarie 2014): EUROPA SI ROMÂNIA – ELEMENTE
GEOGRAFICE DE BAZĂ (tratare comparativă si succesivă, de la Europa la România);
Spațiul românesc si spațiul european; Elemente fizico – geografice definitorii
ale Europei si ale României: - relieful major (trepte, tipuri si unități majore
de relief), - clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea
climatică), harta sinoptică a Europei și a României; - hidrografia – aspecte
generale; Dunărea și Marea Neagră,
învelișul biopedogeografic, resursele naturale; Elemente de geografie
umană ale Europei și ale României: - harta politică a Europei; România ca stat
al Europei, - populația și caracteristicile ei geodemografice.
Etapa locală (februarie
2014): EUROPA SI ROMÂNIA – ELEMENTE
GEOGRAFICE DE BAZĂ (tratare comparativă si succesivă, de la Europa la România);
Spațiul românesc si spațiul european; Elemente fizico – geografice definitorii
ale Europei si ale României: - relieful major (trepte, tipuri si unități majore
de relief), - clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea
climatică), harta sinoptică a Europei și a României; - hidrografia – aspecte
generale; Dunărea și Marea Neagră, - învelișul biopedogeografic, - resursele
naturale; Elemente de geografie umană ale Europei și ale României: - harta
politică a Europei; România ca stat al Europei, - populația și caracteristicile
ei geodemografice; - sistemul de orașe al Europei; analiza geografică a unor
orașe (patru orașe europene, orașul București și două orașe din România), -
activitățile economice – caracteristici generale; analiza unei ramuri
industriale (la nivel european și în România), - sisteme de transport.
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti (15 martie 2014): EUROPA SI ROMÂNIA – ELEMENTE
GEOGRAFICE DE BAZĂ (tratare comparativă si succesivă, de la Europa la România);
Spațiul românesc si spațiul european; Elemente fizico – geografice definitorii
ale Europei si ale României: - relieful major (trepte, tipuri si unități majore
de relief), - clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea
climatică), harta sinoptică a Europei și a României; - hidrografia – aspecte
generale; Dunărea și Marea Neagră, învelișul biopedogeografic, resursele naturale; Elemente de geografie
umană ale Europei și ale României: - harta politică a Europei; România ca stat
al Europei, - populația și caracteristicile ei geodemografice; - sistemul de
orașe al Europei; analiza geografică a unor orașe (patru orașe europene, orașul
București și două orașe din România), - activitățile economice – caracteristici
generale; analiza unei ramuri industriale (la nivel european și în România), -
sisteme de transport; Mediu înconjurător și peisaje; Regiuni geografice în
Europa și în România: - caracteristici ale unor regiuni geografice din
Europa și din România*, - Carpații – studiu de caz al unei regiuni
geografice; țările vecine României (caracterizare geografică succintă).
Etapa naţională (06-12 aprilie 2014): EUROPA SI ROMÂNIA – ELEMENTE GEOGRAFICE DE BAZĂ
(tratare comparativă si succesivă, de la Europa la România); Spațiul românesc
si spațiul european; Elemente fizico – geografice definitorii ale Europei si
ale României: - relieful major (trepte, tipuri si unități majore de relief), -
clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea climatică), harta
sinoptică a Europei și a României; - hidrografia – aspecte generale; Dunărea și
Marea Neagră, - învelișul biopedogeografic, - resursele naturale; Elemente de geografie
umană ale Europei și ale României: - harta politică a Europei; România ca stat
al Europei, - populația și caracteristicile ei geodemografice; - sistemul de
orașe al Europei; analiza geografică a unor orașe (patru orașe europene, orașul
București și două orașe din România), - activitățile economice – caracteristici
generale; analiza unei ramuri industriale (la nivel european și în România), -
sisteme de transport; Mediu înconjurător și peisaje; Regiuni geografice în
Europa și în România: - caracteristici ale unor regiuni geografice din
Europa și din România*, - Carpații – studiu de caz al unei regiuni
geografice; țările vecine României (caracterizare geografică succintă); ROMÂNIA
ȘI UNIUNEA EUROPEANĂ: Formarea Uniunii Europene și evoluția integrării europene,
Caracteristici geografice, politice și economice actuale ale U.E.; Statele
Uniunii Europene: - privire generală și sintetică; - studii de caz: Franța,
Germania, Regatul Unit, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Austria.
INSPECTOR
GENERAL,
Steluţa Dan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu